Popis a malířské zpodobení c. k. rakouské státní dráhy z Olomouce do Prahy 1845.

Neohodnoceno
 

U položky nabízíme přímý prodej, nebo výměnu za jinou literaturu z mnoha oborů, kterými se naši zákazníci zabývají (nejen železnice, doprava obecně, auto/moto, řemesla, umění, místopis, reklama, zahradnictví, chovatelství atd.). Knihy, prospekty, časopisy. V případě zájmu nás kontaktujte, knihu zavedeme k nezávázné prohlídce viz naše výdejní místo na Praze 1, 300 m od Václavského náměstí (proklik Atelier Cirkuss.cz) Cena knihy je 15000 / 599 EUR. 

Vývoj výstavby železniční trati Olomouc-Praha (1841-1845) od trasování přes stavbu železničních náspů, mostů, tunelů a nádraží je ilustrováno dobovými rytinami míst s nádražími a výkresy technických staveb dráhy. Publikace vydaná ke zprovoznění prvé pražské parní železnice (roku 1845) obsahuje 40 dobových rytin moravských a českých míst na trati Olomouc-Praha, v nichž byla zřízena nádraží, dvě horopisné mapy průběhu dráhy a 5 tabulí s rytinami drážních staveb (náspů, tunelů, mostů, propustků) a plánků kolejišť v pěti městech včetně kolejiště pražského Masarykova nádraží. Na přídeštích (ruby desek) knihy jsou dobové plány Olomouce (na přední desce) a Prahy (na zadní desce). Na 24 stránkách textu jsou zaznamenány dějiny stavby trati včetně výstavby drážních staveb a popisu železničních vozidel (s. 24). Titulní list a obě mapy jsou dodatečně vložené kopie viz popisek níže.

Dostupnost Pouze výměnou / cena na dotaz (1 ks)
0 Kč
Kód produktu 44820
Kategorie Železniční Literatura
 

STAATSEISENBAHN VON OLMÜTZ BIZ PRAG R. 1845, WIEN 1845

L. Förster a A. Demarteau: Beschreibende und malerische Darstellung der K. K. österreichischen Staatseisenbahn von Olmütz bis Prag. 24 stran textu popisuje stručně historii, průběh projektování, popis stavby železničního spodku i svršku i vlastní provoz trati. Dále následuje 20 litografických vedut a 10 samostatných rozkládacích příloh. V textu je dále vložena rozkládací - Tabulka uvažovaných tras pro výstavbu železnice mezi Vídní a Prahou. Listy zažloutlé s občasnými skvrnkami stáří papíru (tzv. foxing).

3 listy v knize jsou dodatečně vloženou kopií: titulní list, plán města Olomouce na předním přídeští a plán města Prahy na zadním přídeští. Původní se nedochovaly, doplnili jsme je dodatečně, aby byla kniha 100% kompletní.  

Obsah podrobně:

  • na předním přídeští plán města Olomouce (kopie)
  • dvacet listů se čtyřiceti litografickými vedutami měst a obcí na trase dráhy. Ilustrace jsou významným dokumentem o vzhledu obcí koncem první poloviny 19. století.
  • tabule I. Přehledná geografická mapa oblasti trati
  • tabule II. Přehledná mapa a podélné profily uvažovaných tras pro stavbu železnice mezi Vídní a Prahou a realizovaná trasa z Olomouce do Prahy.
  • tabule III. - V. Situace a podélný profil Státní železnice z Olomouce do Prahy - tři horopisné mapy s výškovým profilem vedení trati
  • tabule VI. Konstrukční systémy propustků a mostů.
  • tabule VII. Tunel U Třebovic 
  • tabule VIII. Tunel u Chocně.
  • tabule IX. Nádraží v Praze.
  • tabule X. Dispozice nádraží II. III. a IV. třídy - Pardubice (II. třída), Česká Třebová (III. třída), Zábřeh na Moravě (III. třída) a Mohelnice (IV. třída).
  • na zadním přídeští je plán města Prahy (kopie)

 

Seznam litografických vedut a jejich českých / německých názvů:

  • dvacet listů se čtyřiceti litografickými vedutami měst a obcí na trase dráhy. Ilustrace jsou významným dokumentem o vzhledu obcí koncem první poloviny 19. století (vyobrazeny jsou stanice, mostní konstrukce, tunely, viadukty, ale i běžný život v okolí):

 

  1. Olmütz / Olomouc
  2. Hradisch / Klášter Hradisko
  3. Station Stephanau, Sternberg im Hintergrunde /Štěpánov, v pozadí Šternberk
  4. Station Littau, Littau im Hintergrunde / Nádraží Litovel, v pozadí město Litovel
  5. Station Müglitz, Aussee im Hintergrunde / Nádraží Mohelnice, v pozadí Úsov
  6. Müglitz / Mohelnice
  7. Fernsicht gegen Schönberg, vom Stationsplatze Hohenstadt / Pohled směrem k Šumperku z nádraží v Zábřehu na Moravě
  8. Hohenstadt / Zábřeh
  9. Das Sazawathal / údolí Sázavy
  10. Felseneinschnitt im Sazawathal / Skalní zářez v údolí Sázavy
  11. Hochstein / Hoštejn
  12. Tatenitz / Tatenice
  13. Überwölbter Einschnit bei Budigsdorf / Zaklenutý zářez u Krasíkova
  14. Lukkau / Luková
  15. Tunnel bei Triebitz / Tunel u Třebovic
  16. Böhmisch Trübau / Česká Třebová
  17. Wildenschwert und Eingang in das Adlerthal / Ústí nad Orlicí a vstup do údolí Tiché Orlice
  18. Das Adlerthal / Údolí Tiché Orlice
  19. Brandeis / Brandýs nad Orlicí
  20. Tunnel bei Chotzen gegen Olmütz / Tunel u Chocně, portál směrem k Olomouci
  21. Tunnel bei Chotzen gegen Prag / Tunel u Chocně, portál směrem ku Praze
  22. Schloss und Park bei Chotzen / zámek Choceň
  23. Zamrsk / Zámrsk
  24. Pardubitz / Pardubice
  25. Przelautsch / Přelouč
  26. Stuterei bei Kladrub / Hřebčín v Kladrubech nad Labem
  27. Schlucht bei Elbe-Teinitz / Údolí u Týnce nad Labem
  28. Elbe-Teinitz / Týnec nad Labem
  29. Neu-Kolin /Kolín
  30. Radim/ Radim
  31. Böhmisch-Brod/ Český Brod
  32. Auwal / Úvaly
  33. Poczernitz / Dolní Počernice
  34. Hostawitz / Hostavice
  35. Key / Kyje
  36. Hlaupetin / Hloubětín
  37. Wisoczan / Vysočany
  38. Lieben / Libeň
  39. Prager Invalidenhans / Pražská Invalidovna
  40. Prager Bahnhof / Pražské nádraží

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat články. Prosím přihlaste se nebo registrujte.

Nevyplňujte toto pole: