Popis a malířské zpodobení c. k. rakouské státní dráhy z Olomouce do Prahy 1845.

16 hodnocení
 
  • 1 z 64
 

Výjimečně se vyskytující železniční titul s kulturně a etnograficky významným přesahem viz veduty níže.

Vývoj výstavby železniční trati Olomouc-Praha (1841-1845) od trasování přes stavbu železničních náspů, mostů, tunelů a nádraží je ilustrováno dobovými rytinami míst s nádražími a výkresy technických staveb dráhy. Publikace vydaná ke zprovoznění prvé pražské parní železnice (roku 1845) obsahuje 40 dobových rytin moravských a českých míst na trati Olomouc-Praha, v nichž byla zřízena nádraží, dvě horopisné mapy průběhu dráhy a 5 tabulí s rytinami drážních staveb (náspů, tunelů, mostů, propustků) a plánků kolejišť v pěti městech včetně kolejiště pražského Masarykova nádraží. Na přídeštích (ruby desek) knihy jsou dobové plány Olomouce (na přední desce) a Prahy (na zadní desce). Na 24 stránkách textu jsou zaznamenány dějiny stavby trati včetně výstavby drážních staveb a popisu železničních vozidel (s. 24). Titulní list a obě mapy jsou dodatečně vložené kopie viz popisek níže. Kniha obsahuje vzácný majetnický podpis (Franz Smejkal), který však po více jak 178 letech zůstává  hádankou... 

Dostupnost Skladem (1 ks)
40 000 Kč    
Kód produktu 1111RETTIGSFDRHG
Kategorie Železniční Literatura
 

STAATSEISENBAHN VON OLMÜTZ BIZ PRAG R. 1845, WIEN 1845

L. Förster a A. Demarteau: Beschreibende und malerische Darstellung der K. K. österreichischen Staatseisenbahn von Olmütz bis Prag. 24 stran textu popisuje stručně historii, průběh projektování, popis stavby železničního spodku i svršku i vlastní provoz trati. Dále následuje 20 litografických vedut a 10 samostatných rozkládacích příloh. V textu je dále vložena rozkládací - Tabulka uvažovaných tras pro výstavbu železnice mezi Vídní a Prahou. Listy zažloutlé s občasnými skvrnkami stáří papíru (tzv. foxing).

3 listy v knize jsou dodatečně vloženou kopií: titulní list, plán města Olomouce na předním přídeští a plán města Prahy na zadním přídeští. Původní se nedochovaly, doplnili jsme je dodatečně, aby byla kniha 100% kompletní Kniha obsahuje vzácný majetnický podpis (Franz Smejkal), který však po více jak 178 letech zůstává hádankou.

Vážným kandidátem se nám jeví František Smékal (též Smeykal, 1822 Čechy pod Kosířem – 21. listopadu 1883 Smíchov) - český průmyslník, konstruktér a vynálezce, majitel c. k. privilegovaných strojírenských závodů v Čechách pod Kosířem a na Smíchově zabývajících se zejména konstrukcí a výrobou hasičských stříkaček. Byl členem druhé generace rodiny Smékalů úspěšně podnikajících ve výrobě protipožární techniky. Je podpis v knize jeho?

 

Obsah podrobně:

  • na předním přídeští plán města Olomouce (kopie)
  • dvacet listů se čtyřiceti litografickými vedutami měst a obcí na trase dráhy. Ilustrace jsou významným dokumentem o vzhledu obcí koncem první poloviny 19. století.
  • tabule I. Přehledná geografická mapa oblasti trati
  • tabule II. Přehledná mapa a podélné profily uvažovaných tras pro stavbu železnice mezi Vídní a Prahou a realizovaná trasa z Olomouce do Prahy.
  • tabule III. - V. Situace a podélný profil Státní železnice z Olomouce do Prahy - tři horopisné mapy s výškovým profilem vedení trati
  • tabule VI. Konstrukční systémy propustků a mostů.
  • tabule VII. Tunel U Třebovic 
  • tabule VIII. Tunel u Chocně.
  • tabule IX. Nádraží v Praze.
  • tabule X. Dispozice nádraží II. III. a IV. třídy - Pardubice (II. třída), Česká Třebová (III. třída), Zábřeh na Moravě (III. třída) a Mohelnice (IV. třída).
  • na zadním přídeští je plán města Prahy (kopie)

 

Seznam litografických vedut a jejich českých / německých názvů:

  • dvacet listů se čtyřiceti litografickými vedutami měst a obcí na trase dráhy. Ilustrace jsou významným dokumentem o vzhledu obcí koncem první poloviny 19. století (vyobrazeny jsou stanice, mostní konstrukce, tunely, viadukty, ale i běžný život v okolí):

 

  1. Olmütz / Olomouc
  2. Hradisch / Klášter Hradisko
  3. Station Stephanau, Sternberg im Hintergrunde /Štěpánov, v pozadí Šternberk
  4. Station Littau, Littau im Hintergrunde / Nádraží Litovel, v pozadí město Litovel
  5. Station Müglitz, Aussee im Hintergrunde / Nádraží Mohelnice, v pozadí Úsov
  6. Müglitz / Mohelnice
  7. Fernsicht gegen Schönberg, vom Stationsplatze Hohenstadt / Pohled směrem k Šumperku z nádraží v Zábřehu na Moravě
  8. Hohenstadt / Zábřeh
  9. Das Sazawathal / údolí Sázavy
  10. Felseneinschnitt im Sazawathal / Skalní zářez v údolí Sázavy
  11. Hochstein / Hoštejn
  12. Tatenitz / Tatenice
  13. Überwölbter Einschnit bei Budigsdorf / Zaklenutý zářez u Krasíkova
  14. Lukkau / Luková
  15. Tunnel bei Triebitz / Tunel u Třebovic
  16. Böhmisch Trübau / Česká Třebová
  17. Wildenschwert und Eingang in das Adlerthal / Ústí nad Orlicí a vstup do údolí Tiché Orlice
  18. Das Adlerthal / Údolí Tiché Orlice
  19. Brandeis / Brandýs nad Orlicí
  20. Tunnel bei Chotzen gegen Olmütz / Tunel u Chocně, portál směrem k Olomouci
  21. Tunnel bei Chotzen gegen Prag / Tunel u Chocně, portál směrem ku Praze
  22. Schloss und Park bei Chotzen / zámek Choceň
  23. Zamrsk / Zámrsk
  24. Pardubitz / Pardubice
  25. Przelautsch / Přelouč
  26. Stuterei bei Kladrub / Hřebčín v Kladrubech nad Labem
  27. Schlucht bei Elbe-Teinitz / Údolí u Týnce nad Labem
  28. Elbe-Teinitz / Týnec nad Labem
  29. Neu-Kolin /Kolín
  30. Radim/ Radim
  31. Böhmisch-Brod/ Český Brod
  32. Auwal / Úvaly
  33. Poczernitz / Dolní Počernice
  34. Hostawitz / Hostavice
  35. Key / Kyje
  36. Hlaupetin / Hloubětín
  37. Wisoczan / Vysočany
  38. Lieben / Libeň
  39. Prager Invalidenhans / Pražská Invalidovna
  40. Prager Bahnhof / Pražské nádraží

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat články. Prosím přihlaste se nebo registrujte.

Nevyplňujte toto pole: