Tatra 604/Lido – originální obraz / návrh od František Kardaus pro ing. Julius Mackerle - kresba tužkou, tuší a temperou doplněná koláží - unikát 195?

3 hodnocení
 
  • 1 z 10
 

Sběratelský unikát s dotykem mistrovy ruky – originální obraz Františka Kardause s jedinečným příběhem nerealizovaného projektu lidového automobilu a doloženou proveniencí. Bližší informace níže a ve fotogalerii.  

Dostupnost Cena na dotaz v kanceláři (1 ks)
1 Kč
Kód produktu 66829
Kategorie Top 500 - DÁRKY Happy birthday & Merry Christmas
 

Originál reklamního obrazu automobilu Tatra 604 / Lido od Františka Kardause z 50. let 20. století 

 

Kombinovaná technika: Kresba tužkou, tuší a temperou doplněná koláží. Zarámováno pod sklem, rozměry 65*90 cm. Vzadu signováno „KARDAUS“.

Provenience: Obraz pochází z pozůstalosti rodiny Ing. Julia Mackerleho (1909–1988), šéfkonstruktéra kopřivnické Tatry a předního odborníka na vzduchem chlazené motory. Byl autorem celé řady těchto pohonných jednotek, včetně slavného motoru pro vůz Tatra 603. Na počátku 50. let pracoval Ing. Mackerle v Tatře Kopřivnice na projektu dvoutaktního lidového automobilu Tatra 604 "Lido", určeného pro široké vrstvy obyvatelstva. Tento vizionářský projekt však nebyl nikdy realizován – v roce 1954 dal ÚV KSČ přednost mladoboleslavskému konceptu, který vedl ke vzniku modelu Škoda Spartak.

Zmínky: Obraz je doložen v monografii Ing. Julius Mackerle - příběh geniálního konstruktéra, Praha 2021 

Autor kresby: František Kardaus byl český průmyslový návrhář a grafik německého původu (1908–1986). Navštěvoval německou obecnou a měšťanskou školu v Kolešovicích. Poté studoval u malíře a grafika Aloise Mudruňky, profesora Uměleckoprůmyslové školy v Praze. V roce 1927 pracoval u firmy Eduard Böhm & Co. v Berlíně. V letech 1928–1930 studoval grafiku a průmyslový design na Académie de la Grande Chaumière v Paříži. Následně až do roku 1934 působil v Paříži u architekta Leona Boue.

V roce 1934 se vrátil do Prahy, kde pracoval jako samostatný výtvarník. Získal 1. ceny v soutěžích za plakáty pro Pražské vzorkové veletrhy, Eucharistický sjezd v Praze, Pax Romana či Masarykovu leteckou ligu. Spolupracoval s podniky jako Ringhoffer-Tatra, Škoda, Josef Walter a spol. nebo Československá zbrojovka. Jeho tvorba prorazila jak v oblasti plakátů, tak i prospektové grafiky a objevovala se v prestižních časopisech jako Salon nebo Měsíc.

V roce 1941 byl Kardaus odveden do Wehrmachtu. Po válce, v roce 1947, působil jako grafik a průmyslový výtvarník v družstevních reklamních ateliérech B a R (Josef Burjanek a Remo – Reklama a móda). Navrhoval pro značky jako Tatra, Jawa, Zetor, Škoda, Tesla a další.

Podílel se na návrzích vozů Tatra 600, Tatra 87 Diplomat, Tatra 603, trolejbusů Tatra 400 a 401, ilustroval publikaci k 50. výročí n. p. Tatra a stal se členem Svazu československých výtvarných umělců. Významně přispěl i k návrhům tramvají T1, T2, T3, K2, K5, KT4, T5, T6 a navrhl design prototypové rychlodrážní jednotky Tatra R1 pro pražské metro.

Ve světě železničních vozidel se nesmazatelně zapsal například prací na elektrické jednotce EM 475.0 (známé jako Pantograf Žabotlam), SM 488.0 nebo motorovém voze M 230.5 s přípojnými vozy Balm (Vagónka Tatra Studénka).

Mezi jeho nejslavnější poválečné práce patří reklamní tvorba pro vozy Tatraplan, Škoda 1200, Jawa, Zetor a Tatra 603 – včetně návrhu na lidové vozidlo Tatra 604 – Lido (předmět této nabídky). U řady těchto projektů se zároveň od počátku podílel i na samotném továrním designu skutečných vozidel.

František Kardaus byl také aktivní v oblasti filmových plakátů (např. Cabiriiny noci, Ročník 21, Jeřábi táhnou, Soupeři za volantem atd.) a užitkové reklamy. V letech 1957–1980 pracoval jako propagační grafik pro podniky zahraničního obchodu Motokov, Strojexport, Mototechna a pivovar Staropramen. V roce 1977 byl přijat do Českého fondu výtvarných umění (ČFVU). Řada jeho děl získala ocenění v mezinárodních soutěžích. Jméno Františka Kardause a jeho díla stále čeká na svoji základní monografii. 

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.

Nevyplňujte toto pole: